Landing page - kompleksowy poradnik ?

Landing page – wszystko co trzeba wiedzieć. Co to jest i jak go dobrze przygotować?

Patryk Talarek

Szacowany czas czytania: 8 minut

Co to jest landing page?

Celem strony landing page jest przyciągnięcie uwagi klienta, który szuka konkretnego produktu lub usługi. Przyciągnięcie uwagi musi skutkować podjęciem przez klienta konkretnych działań. Może to być rozpoczęcie procesu zakupowego, ściągnięcie e-booka, zapisanie się na webinar lub do newslettera.

Landing page to idealny sposób na gromadzenie nowych leadów. Coraz częściej stosowaną opcją jest oferowanie klientowi czegoś za darmo, w zamian za kilka kliknięć. Użytkownicy chętniej podadzą swoją dane takie jak np. adres mailowy, jeżeli zaproponujemy i damy im wartościowe materiały. Niektóre firmy stosują takie strony jako swoją wizytówkę i korzystają z nich w innych celach.

Landing page jest tworzony w formacie prostej strony internetowej. Pamiętajmy jednak, że cel stworzenie strony w takiej formie jest inny niż klasycznej witryny firmowej. Informacje zamieszczane na zwykłej witrynie www, nie sprawdzają się na landing page’u. Mogą nawet zniechęcić odwiedzającego stronę od konkretnego celu jakim jest np. zakup produktu. Pamiętajmy, że tworząc stronę landing page powinna służyć jedynie celom marketingowym.

Landing page czy strona firmowa – czym się różnią?

Tradycyjna strona firmowa zazwyczaj pełni funkcję stricte informacyjną. Można stwierdzić, że to taka bardzo rozbudowana wizytówka w internecie. Na stronie internetowej potencjalni klienci dowiedzą się szczegółowych informacji o tym czym się zajmuje firma i jakie ma doświadczenie. Głównym źródłem ruchu na stronie internetowej firmy są zazwyczaj wyszukania organiczne.

Jakie są różnice pomiędzy landing page a stroną firmową?

Landing page:

  • Pojedyncza strona,
  • Teksty, grafiki, formularze kontaktowe, banery call to action (CTA),
  • Informacje dotyczące konkretnego produktu,
  • Brak tradycyjnego menu,
  • Celem jest uzyskanie konwersji.

Strona firmowa:

  • Dowolna ilość stron,
  • Teksty, grafiki, filmy, formularze kontaktowe, banery CTA, linki do innych podstron,
  • Szczegółowe informacje o całej działalności firmy,
  • Tradycyjne menu, wiele podstron
  • Celem jest przekazanie klientów wszystkich szczegółowych informacji dotyczących naszej działalności.

Landing page jest częścią kampanii marketingowych.

Tym samym ruch trafiający na stronę docelową, wynika głównie z kampanii np. reklama w Google Ads lub na Facebooku. Im bardziej atrakcyjny landing page, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik wykona pożądaną dla nas akcje.

Jak powinien wyglądać landing page?

Główny wpływ na atrakcyjność landing page’a ma przede wszystkim design oraz user experience (UX). Kluczowym elementem jest natomiast znalezienie jak najlepszego balansu pomiędzy tymi czynnikami.

Landing page zaprojektowany z nowoczesną i ładną szatą graficzną, jest dla klienta zdecydowanie przyjemniejszy dla oka. Nikt nie chce oglądać, a przede wszystkim spędzać swojego czasu na czarnej stronie z białym tekstem, z wyskakującymi wszędzie pop-upami.

Jak zrobić skuteczną strone lądowania?

Oto nasza recepta na skuteczny i atrakcyjny landing page:

  • Znikoma ilość tekstu. Tylko ważne i konkretne informacje – zrozumiałe dla naszego ewentualnego klienta,
  • Przyjemna dla oka szata graficzna. Podkreślenie w jasny i przejrzysty sposób wszystkich najważniejszych informacji,
  • Landing page z prostą budową. Tylko kilka sekcji, jasno prowadzących klienta do końcowej, najważniejszej dla nas akacji np. zostawienie swoich danych kontaktowych, zapisanie się na newslettera lub zakup produktu/usługi.

Dlaczego i kiedy potrzebujesz landing page?

Istnieje kilka powodów dla których korzystanie z landing page’y się po prostu opłaca. Wszystkie z nich zostały opisane przez nas poniżej.

1. Wysoka konwersja

Pamiętajmy, że formularz na landing page’u wypełniają tylko osoby, które są faktycznie zainteresowaną naszą ofertę. Celem landing page’a jest uzyskanie jak najwyższej konwersji. Przykładowo jeżeli umieszczamy nasz produkt lub usługę w sklepie na naszej stronie internetowej, nie wszystkie osoby, które mogły kupić Twój produkt to zrobią. I to nie z powodu słabej jakości lub wysokiej ceny, ale dlatego, że użytkownik po prostu zgubi się w gąszczu wielu informacji.

2. Oszczędności

Strona internetowa firmy zawsze wiąże się z kosztami. Tym bardziej jeżeli chcemy, aby była to rozbudowana witryna. Dobrym pomysłem na zaoszczędzenie pieniędzy na samym początku działalności jest przygotowanie prostego landing page’a z najważniejszymi informacjami. 

Cena – w internecie dostępnych jest wiele darmowych kreatorów, które umożliwiają szybkie stworzone strony bez wiedzy programistycznej. Wystarczy wybrać pasujący szablon, pozmieniać kolory, grafiki, dodać tekst i gotowe.

Jeżeli chcesz stworzyć bardziej profesjonalny landing page, skorzystaj z usług agencji lub freelancera. Cena za wykonanie landing page’a zaczyna się od kilkuset złotych.

3. Generowanie leadów

Leady są kluczowym elementem każdego biznesu. Najlepszym narzędziem do ich pozyskania jest landing page. Przygotuj dla swoich potencjalnych klientów coś na zachętę, co zachęci ich do pozostawienia swoich danych kontaktowych, a w przyszłości do zakupy Twojego produktu. Może to być bezpłatny kurs online, webinar lub e-book.

Przy generowaniu leadów potrzebny jest formularz kontaktowy. Przy tworzeniu landing page’a często stosowaną praktyką jest dodawanie do niego jak najmniejszej liczby pól do wypełnienia. Zazwyczaj jest to imię z adresem e-mail. Pamiętajmy, że użytkownicy internetu słusznie nie lubią dzielić się swoimi danymi osobowymi. Im więcej danych do wpisania, tym mniejsza szansa na pozyskanie leadów.

Zalety posiadania strony typu landing page

Jakie są zalety? Strona lądowania pozwala w łatwy i szybki sposób przekształcić naszego potencjalnego klienta, a na osobę która faktycznie skorzysta z usług firmy.

Ustaliliśmy już, że landing page to prosta witryna, która musi zrealizować określony cel. Landing page to nie to samo co strona firmowa. Jeżeli wysyłasz kampanię mailową lub prowadzisz kampanie Google Display Network (GDN) – to powinny one kierować użytkowników w konkretne miejsca. Nie sprawdzi się w tym przypadku przekierowywanie na stronę główną witryny firmowej.

Strona główna jest przesycona różnymi informacjami o działalności firmy. Jak wspomnieliśmy wcześniej jest to internetowa wizytówka, której celem jest pokazanie całego spektrum działalności biznesu. W gąszczu wielu informacji na stronie internetowej, klient nie będzie chciał szukać formularza kontaktowego.

Landing page jest rozwiązaniem takiego problemu. W zależności jaką działalność prowadzisz, dobrym rozwiązaniem jest wykonanie odrębnego landing page’a. Tak samo w przypadku rodzaju kampanii reklamowych. Jeżeli prowadziłeś kampanię, gdzie grupą docelową byli klienci indywidualni lub biznesowi – landing page musi być do nich dostosowany.

Jak stworzyć stronę lądowania?

Na rynku jest dostępnych wiele narzędzi do projektowania. Większość z nich umożliwia stworzenie landing page’a bez konieczności posługiwania się językami programowania. Wystarczy jedynie wybrać interesujący szablon, dodać swoją treść i opracować poszczególne szczegóły jak grafiki, kolor.

Strona lądowania w WordPress

W internecie jest dostępnych wiele płatnych lub darmowych szablonów WordPress do stworzenia landing page’a. Przed zdecydowaniem się na wybór jednego z nich, przede wszystkim przeanalizuj opinie na temat szablonów. Wiele z nich – głównie te darmowe – są bardzo ograniczone i za ich pomocą stworzysz jedynie bardzo proste  witryny.

Szablony landing page do WordPressa możesz pobrać z podanych poniżej stron:

WordPress jest bardzo dobrym narzędziem do tworzenia treści. Można za jego pomocą stworzyć również landing page’a, natomiast nie zapewnia on pełnej dowolności. Bez różnych wtyczek, konfiguracja landing page’a jest mocno utrudniona. Niestety wadą wtyczek jest to, że niektóre z nich nie są dostosowane pod kątem szybkości działania.

Czy cena gra rolę?

Cena za stworzenie strony lądowania nie musi być duża. W praktyce jednak, koszt ten będzie zależał od Twoich wymagań i oczekiwań. Im większy i ambitniejszy projekt, tym koszty będą wyższe, a ich wysokość zależy m.in. od doświadczenia wykonawcy. Kluczową kwestią będzie również to czy korzystasz z szablonu, czy wykonawca będzie musiał stworzyć od nowa desing witryny.

Jeżeli landing page będzie zawierał dodatkowe elementy takie jak np. animacje, materiały wideo lub rozbudowane formularze kontaktowe – to finalne wydatki tym samym będą większa.

Pamiętajmy, że w wielu przypadkach prosty i czytelny landing page zdecydowanie wystarczy. Prosty landing page spełni lepiej swoje zadanie niż profesjonalna i długo ładująca się witryna.  Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie kilku prostych landing page’y bez zbędnych dodatków, niż inwestowanie wszystkich pieniędzy z naszego budżetu w jedną stronę.

Podsumowanie

Każda strona internetowa powinna być używana do konkretnych celów. Strona www nie może zastępować strony lądowania i na odwrót. Jeżeli zastanawiasz się nad ich wyborem, po prostu spróbuj użyć obu. Tak jak wspomnieliśmy wykonanie landing page’a nie musi się wiązać z wysokimi kosztami, a Ty nie musisz znać się na programowaniu, aby wykonać prostu landing page.

Ten post był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ilość ocen: 1

Jak na razie brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

Nie ma jeszcze komentarzy.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pozostałe aktualności

Figura Figura

Gotowy na nowy projekt?

Napisz do nas i odbierz darmową wycenę.

Wypełnij formularz